Tips Bisnes Online

Morning all. Fuh, awal tangan Kadek menaip hari ni. Semalam done satu task, pagi ni Kadek committed untuk share lagi satu entri. Di weekend yang redup ni. Ahad. Kadek pilih untuk bangun , share dan bersembang di alam maya  dengan kamu kamu.


Hari ni Kadek nak share TIPS BISNES ONLINE. Pada yang mengenali Kadek mesti tahu Kadek sebelum ini bekerja makan gaji, ambil keputusan untuk resign dan bekerja dari rumah. Bukan senang ya keputusan ni. Dunia ibarat bersembang dengan dinding lah kata. No friend to talk. Takde boss yang push deadline sekian sekian yang menjadikan kita ‘harus ada effort’ for that task. Tapi demi untuk satu nyawa yang perlukan Kadek, ok. Tawakkal :)

Effort Kadek now ialah kenapa Kadek menulis saat ini.


So kamu. Go to the point. Bisnes Online.



Apakah online.

Ok, online atau bahasa melayunya, alam maya. Satu medium tanpa wayar, menghubungkan kita tanpa perlu berdepan. Kita berhubung dengan menggunakan aplikasi whatsup, telegram, IG, Facebook, tiktok dan banyak lagi lah sekarang ni. Sesuai lah untuk mereka yang introvert. Malu nak berdepan.


Kalau dulu, siapa yang ada internet ni canggih la. Zaman buat assignment kat CC. Computer centre. Zaman Kadek kat poli dulu, zaman cinta monyet, mana ada internet segala ni. Zaman sms ha. Satu sms tak salah kadek 15sen satu sms. So nak send, tengok dulu berapa page. Hahaha


How time flies.

Sekarang, semua benda hujung jari. Pelik pulak kalau ada orang yang tak ada internet. Membeli, menjual, memasak, tips itu ini, ada jugak yang bertemu jodoh via aplikasi aplikasi jodoh. Ramai yang guna peluang berniaga menggunakan media sosial online ni. Orang sekarang panggil medsos. Dropship, agent, distributor. Semua ni hujung jari. Even Kadek yang tak ada gaji tetap ni, utilize kemudahan. Berdunia. Joining zoom, kelas kelas nutrisi Shaklee. Kamu pay kot internet bills. Jangan sia siakan bayar kosong without do anything. Ini Kadek lah. Do something, or you go die.


Jom Kadek share Tips mulakan bisnes secara online.


Untuk success ada dua benda je perlu buat, berhenti cakap, bertindak mulakan sesuatu!

Fokus pada satu bisnes dalam satu masa. Jangan kemudi 2-3 perahu. Ada sesetengah orang, mampu. Tak dinafikan. Cuma bimbang akan lelah. Fokus pada satu, dan buat sampai jadi.

Banyak tips boleh apply. Antraranya: 


Create engagement. Kenalkan diri dalam post post kamu kat facebook, whatsup, ig, tiktok , biar semua orang tahu kamu jual apa. Present elemen is penting na. Jangan buat hari ni, bulan depan pulak post.

Create contest. Tapi jangan melulu. Ini tips untuk bagi orang kenal. Contoh buatlah peraduan yang diorang boleh join dan menang. Be creative. Dapatkan databased dan simpan untuk kamu share apa apa promosi nanti.

Gunakan gambar yang besar. Ini dalam blog, iklan. Guna gambar yang BESAR dan sharp. Zaman sekarang ni orang malas nak membaca sangat. Orang amik point point penting jer. So makesure, gambar tu terang, jelas, bonus dengan info info yang menarik minat. Macam ni:




Jelas apa yang nak disampaikan.


Video. Tapi jangan lambat dan terlalu panjang untuk sampai satu point. Orang malas nak dengar panjang panjang. 


Post iklan kat newsfeed, whatsup secara frequent dan konsisten. Ini sebab, kamu kena present yang kamu ini ‘ada’. Kalau pun kamu sedang down. Mental down. Amik jer lah post lama atau poster poster yang group share. Follower bukan ingat sangat pun kamu pernah post, kan.

Guna #hashtag yang best, betul dan terkini. Hashtag harus lah kena dengan gambar dan post.

Share testimoni. Dah nama pun berniaga kan. Orang nak tengok keberkesanan produk. Kalau berniaga tu vitamin, Orang nak tahu makan ni untuk apa. Betul? Contoh:





Share quotes yang beri inspirasi. Manusia ni dia suka baca kata kata yang memberi inspirasi ni. Nak lagi kalau terkena atas batang hidung dia. Jadi keep on sharing lah. Sehari satu, contoh. Jangan banyak, tapi continuosly.Berterusan.



Bila orang kenal kamu, yakin untuk membeli dengan kamu, then serve dia. Keep on tanya khabar dia. Tapi jangan lah  over sampai dia rasa menyampah. Hehe. 

Ok tu je kut kali ni. Rasa sharing ni bermanfaat, tolong Kadek share dengan kawan kawan kamu yer. Share jugak dengan mereka mereka sana, nak SHAKLEE cari Kak Adek. Thank you 😉 Till next ya. Assalamualaikum.







#NextLevelBlogging

#Shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#SetRahmahShaklee2023

#ShakleeMalaysia

#TTY - The Treasure In You


Comments